*

Teemu Hiilinen - Teemu tarttuu toimeen

Idiootit vanhemmat

"Lapsi aiheutti tuhansien eurojen laskun nettipelillä", montako tekstin kaltaista otsikkoa olet lukenut viimeisten vuosien aikana? Monta.

Eivät lapset niitä kuluja aiheuta, vaan vanhemmat joista teknologia on ajanut ohi. Lasten käsitys rahasta on hyvin rajallinen. Heille ero viiden euron ja tuhannen euron välillä ei ole selvä. 

Lapsilla ei myöskään ole luottokortteja, millä ostoksia voi tehdä. Luottokortit löytyvät vanhempien lompakoista ja valitettavasti luottokorttien tiedot puhelimien / tablettien sisältä.

Jos aikuinen on oikeasti niin tyhmä, että jättää luottokorttitietonsa tablettiin. Ei aseta salasanaa ostojen varmistukseksi, niin voiko asiasta syyttää enää lasta tai pelintekijää? Ei. Syyllinen löytyy tässä kohtaa peilistä.

Kun oma typeryys on aiheuttanut kuluja, juoksevat nämä samat vanhemmat iltapäivälehtien toimitukseen ja kertovat kuinka heidät on ryöstetty. He vaativat pelintekijöitä vastuuseen tapahtuneesta. Oikeutetusti pelintekijät eivät ole vastuussa jokaisen omasta evoluutiosta.

Monesti pelifirmat tulevat vastaan näissä asioissa ja palauttavat ostot. Varsinkin suomalaiset yritykset ovat tässä kunnostautuneet. Hyvä niin.

Tämän kirjoituksen jälkeen jokainen voi ottaa oman älypuhelimensa ja tablettinsa kauniiseen käteen. Säätää sieltä asetukset kuntoon, jolloin meidän ei tarvitse enää lukea otsikoista, kuinka Vili-Valtteri pelin tiimellyksessä laittoi vanhempien kortin kylmäksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Idiootteja jotka antavat kännykän tai tabletin alke kouluikäsille lapsille.

Idioottimainen on se perhe, jossa lapset vapaa-aikoina vainpelaavat ja vanhemmat keskittyvät digilaitteisiinsa.

Katsekontakti korvautuu näytön katselelulla.

Kosketuskontakti korvautuu näytön hipelöinnillä.

Sanakontakti korvautuu digilaitteen meluna.

Lapset tarvitsevat rajatonta rakkautta ja ehdottomia sääntöjä.

Hyvää tarkoittavat vanhemmat saavat tietämättömyydessään paljon pahaa aikaan.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/188099...?

Teemu Petäjäniemi

Hyviä pointteja ja raamit on hyvät. Linja on kuitenkin liian ehdoton. Pelaamisessa täytyy tietenkin pitää tiukat rajat ja fyysisestäkin hyvinvoinnista on pidettävä huolta. Itse kuitenkin suosin mielummin pelejä ylitse radion tai television ihan vaan sen takia, että pelit aktivoivat aivoja aivan eri tavalla kuin perinteisemmät viihdemenetelmät. Alle kouluikäinen oppii paljon ja hyviä juttuja peleistä, kunhan vaan vanhemmat pysyvät teknologian kehityksen harjalla ja ovat perillä siitä että mitä ja kuinka paljon pelataan. Pieni pelihetki päivässä on ihan hyvästä. Liika on liikaa jo veden juomisessakin.

Mitä tulee alkuperäiseen kirjoitukseen niin en sitä vastuuta ihan täysin vanhemmille vierittäisi. Monet lapset ovat yllättävän nokkelia ja vikkeliä liikkeissään. Esimerkiksi Applen myymät lahjakortit heidän storeensa on ratkaissut monen ongelmat, silloin kuluttaminen pysyy hyvin aisoissa. Olkoon vanhempi kuinka teknologian ammattilainen tai valveutunut tietoturvaguru, voi mukula silti olla vanhempaansa fiksumpi. Esimerkkinä F-Securen Hyppönen joutui oman lapsensa tekemän phising -hyökkäyksen uhriksi kotonaan.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kaikki tekeminen aktivoi aivoja. Pelit aktivoivat aivoja pelaamisen kehittymiseen. Vähän kuin kehitettäisiin yhtä muskelia muiden kustannuksella. Haittoja on paljon alkaen digidementiasta, vain tuo yksi hyöty ...

Hiilinen puhuu tietenkin asiaa yhdeltä kannalta. Pitäisi liittää kaikkien pelien latauksiin. Löytyykö edes Pelikasvattajat ry:n sivuilta?
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163779-pelik...

Mistään lasten fiksuudesta ei ole. Lapset oppivat kulkemaan pelimaailmassa siinä missä rotat psykologien sokkeloissa palkintoon ehdollistettuina.
http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/154...

Teemu Petäjäniemi Vastaus kommenttiin #3

En tämän enempää jaksa vääntää, koska huomaan että et ole asiaan perehtynyt etkä peleistä tai pelaamisesta tiedä sen vertaa että asiasta kannattaisi alkaa kanssasi kamppailemaan. Haluisin kuitenkin nähdä viitteitä muihin kuin omiin kirjoituksiisi (joissa ei ole viitteitä muihin kuin omiin kirjoituksiisi). Lähteitä tiskiin pelaamisen haitoista tehdyistä tutkimuksista ja joku saattaa kirjoituksesi ottaa tosissaan. Toistaiseksi esittelet vain omia mielipiteitäsi, toisin kuin pelaamiseen keskittyneet yhdistykset ja järjestöt.

Ja tietysti pelaaminen itsessään on hyvin laaja käsite. Minkälaisista peleistä puhutaan? Tietysti on pelejä jotka eivät kehitä yhtään mitään muuta kun luottokorttilaskua pelin sisäisillä ostoksilla ja on myös pelejä jotka kehittävät äärimmäisen monia tosielämässäkin tarvittavia taitoja kuten päätöksentekoa, reaktiokykyä, motoriikkaa ja jotkut jopa fyysistä kuntoa. Puhumattakaan kielitaidosta ja itsensä ilmaisemisesta verbaalisesti. Esimerkiksi englannin kielen taito on nykynuorisolla selkeästi paremmassa kunnossa kuin vanhemmalla sukupolvella.

Kaikki tekeminen kyllä aktivoi aivoja, en sitä missään vaiheessa kieltänytkään.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #4

Noista haitoista olen kirjoittanut kymmeniä blogeja. Peliväki toistelee vain olkiukkoaan siitä, ettei pelaaminen aiheuta agressiivisuutta unohtaen kaiken muun tärkeämmän alkaen neuroplastisista muutoksista.

Ainoa merkittävä tutkimusnäyttö pelaamisen hyödyistä on reaktionopeuden lisääntyminen = pelaaminen edistää pelitaitoa. Tuonhan totesin jo yllä ...

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/199...

PS. "Peliurheilu" on vuosikymmenen motivaatiovitsi ...

Teemu Petäjäniemi Vastaus kommenttiin #5

Toivon että luetun ymmärtämisesi riittää seuraavan tekstin lukemiseen, ja mainitsen siitä erikseen koska luetun ymmärtämisesi edellisten kirjoituksien suhteen ei ole ollut sitä mitä odottaisin aikuiselta akateemisesti koulutetulta ihmiseltä.

Saat tästä eteenpäin rauhassa jatkaa ristiretkeäsi videopelaamista vastaan, itse en jaksa aiheesta enään väitellä ihmisen kanssa, jonka mielipiteitä ei oteta missään merkittävässä paikassa tosissaan.

Vinkkinä kuitenkin sanon tulevaisuutta varten, että mikäli toivot että sinut jatkossa otetaan internetissä tosissaan, enkä voi uskoa että korkeasti koulutetulle ihmiselle joudun sen rautalangasta vääntämään, mutta lähteiden käyttö kirjoituksissa. Omat kirjoituksesi ei ole vakavasti otettavia lähteitä, koska sinulla ei ole alaan sopivaa pätevyyttä, ei tutkimustyökaluja eikä niitä itse tutkimuksia aiheesta. Itsekin voin kirjoittaa kymmeniä kirjoituksia aiheesta että aurinko kiertää maata, mutta se ei tee siitä totta. Lukija odottaa (tai tulisi odottaa) lähteitä vakavasti otettaviin tutkimuksiin aiheesta. Vakavasti otettavassa tutkimuksessa listataan testimenetelmät ja tavoitteet, käytetään tarpeeksi suurta otantaa kohderyhmästä ja käytetään kontrollia vahvistaakseen tulokset. Myöskään vakavasti otettavalla lähteellä ei ole taloudellisia suhteita mihinkään aiheeseen liittyvään kaupalliseen yritykseen, esimerkiksi yliopistojen tekemät tutkimukset ovat normaalisti ihan hyviä lähteitä.

Mikäli tänne asti pääsit lukiessasi, lupaan vastauksesi kuitenkin lukea ja lupaan mieleni muuttaa videopelaamisen suhteen heti, kun listaat vakavasti otettavat lähteet väitteillesi. Here's my jaw, please drop it.

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn Vastaus kommenttiin #6

Näytöt? Iät? Panos/hyöty?

"pelejä jotka kehittävät äärimmäisen monia tosielämässäkin tarvittavia taitoja kuten päätöksentekoa, reaktiokykyä, motoriikkaa ja jotkut jopa fyysistä kuntoa. Puhumattakaan kielitaidosta ja itsensä ilmaisemisesta verbaalisesti. Esimerkiksi englannin kielen taito on nykynuorisolla selkeästi paremmassa kunnossa kuin vanhemmalla sukupolvella"

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset