*

Teemu Hiilinen - Teemu tarttuu toimeen

Streisandin ilmiö ja ravintola Midhill

Hans Välimäen ravintola Midhill sai tänään asiallista palautetta facebookissa ylimääräisestä 1,5 euron lisäyksestä asiakkaan laskuun. Kukaan ei olisi huomannut palautetta, mikäli ravintolalla olisi ollut edes pientä määrä kokemusta sosiaalisen median hallitsemisesta. Ravintola vastasi asialliseen palautteeseen seuraavasti (koko ketju löytyy täältä):

"Niin ja henkilökunta on ilmaista joka ne lasit sinne kiikuttaa? C'moon. Ainahan voi valittaa ja saakin, mutta pitää olla perusteita. Kotona on ilmaista. Ei ravintoloissa."

Tämän jälkeen keskusteluketju sai nopeasti vauhtia ja ravintola ensin sanoi, ettei se enää osallistu keskusteluun ja tämän jälkeen teki kaikkein alokasmaisimman virheen - poisti keskustelun sekä sulki keskustelun aloittajalta mahdollisuuden päästä ravintolan facebook-sivuille. Ilmeisesti Hans Välimäen konsepteihin ei kuulu viestinnän suunnittelu tai edes viestinnän alkeet. Samalla ravintola käynnisti ns. Streisandin ilmiön.

Streisandin ilmiö sai alkunsa vuonna 2003, kun laulaja Streisand haastoi oikeuteen valokuvaajan, joka oli kuvannut hänen talonsa. Kuva ei ennen oikeudenkäyntiä ollut saanut juurikaan julkisuutta, mutta tämän jälkeen levisi laajalla levityksellä. John Gilmore onkin kuvannut vastaavaa ilmiötä osuvasti:"Verkko tulkitsee sensuurin vaurioksi ja reitittää sen ohi."

Nyt ravintola Midhillin vastausta on levitetty satoja kertoj facebookissa. Se on jaettu myös hyvin laajalti Twitterissä. Lukijamäärät kohoavat jo nyt varmasti yli kymmenientuhansien mahdollisesti jo kuusinumeroiseksi luvuksi. Samaan aikaan ravintola on joutunut sulkemaan kommentoinnin myös eat.fi -sivustolla. Midhill on ajautunut hallitsemattomaan luisuun sosiaalisessa mediassa. Joku Itellasta voisi käydä kertomassa, miten palaute muutetaan tehokkaasti hyödyksi, kuten Posti-Ninja tapauksessa kävi.

Toivottavasti muut suomalaiset yritykset ottavat oppia, miten sosiaalista mediaa ei ainakaan hallita. Vihjeenä voisi sanoa nyrkkisäännön: Kerro kaikki, pyydä anteeksi ja lupaa korjata asia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Juu no eka nauratti mutta sitten rupesin funtsimaan (vaikkei pitäisi)

Onhan se melkoinen hinta vesilasista juu
En maksaisi kyllä ja jos olisi tuollainen ylläri-pylläri niin varmasti menisin iholle että perkele et sitten kertonut että maksaa näin paljon pelkkä helvetin huuberin vissy

Sitten mietin että tod:näk tarjoilijoita on ohjeistettu olemaan kertomatta
Sitä en epäile yhtään
Joutuvat varmasti selittelemään veden hintaa melko usein

Kyllähän se kuka ikinä vastasikaan mokasi
Tyylistä päätellen aika junnu vielä joten...
Vähän oikeastaan harmittaa tyypin/tyypittären puolesta
Saa nimittäin aivan varmasti varoituksen ja ehkä kenkää vielä kaupan päälle

Itse vältän jo muutenkin paikkoja joissa "tyyliä" on
Näkyy yleensä hinnassa ja ruoka ei ole sen kummoisempaa

Silleensä...
Pohdin vaikkei pitäisi juu

Timo Härtsi

Kyseinen asiakas on ollut luultavasti ihan tyytyväinen muuten, mutta sitten laskutetaan vedestä puoltoista euroo. Kannattaisiko pikkusen miettiä onko tuollaisessa toiminnassa mitään järkeä.

Ei taida olla myöskään kovin järkevää ruveta vit....asiakkaille, ei anna kovin hyvää kuvaa kyseisestä ravintolasta. Typerää toimintaa kaikinpuolin, asiat voi hoitaa järkevämminkin.

Käyttäjän jussikeskinen kuva
Jussi Keskinen

Ryhänen on hieno miäs, hän ei mölise vaan kirjoittaa asiaa. Kaikki, jopa Jenni Haukio ja ministerit ynnä monimuu on ala-arvoista sopulilaumaa - selväksi tuli.

Käyttäjän MarcusPetj kuva
Marcus Petäjä

Mitäs helvettiä? Ravintola puolustautuu, että mikään ei ole ilmaista? Jos kerran perustaa ravintolan, eli meinaa tienata rahansa muiden lompakosta, silloin sitä bisnestä hoidetaan rehellisesti pikkuseikkoihin asti. Asiakas on aina oikeassa. Ranskassa saa istuutua pöytään kahvilassa, tarjoilija kysyy, mitä saisi olla. Barista valmistaa kahvin, tajoilija tuo sen pöytään. Lopuksi tarjoilija tuo laskun ja kiikuttaa kupin tms. pois. Ja koko homma on maksanut vähemmän kuin keskivertokahvikuppi Suomessa.
Jos ei kerran ole varaa pitää ravintolaa, eli maksaa työntekijöille palkkaa tai pitää laskuttaa vesijohtovedestä 1,5€, silloin ei pidä perustaa ravintolaa.

Laura Taimio

Onhan tuo 1,5e vesilasista naurettava ja selitys myös. Varmasti saisivat jotain muutakin kautta raavittua sitä voittoa itselleen. En kyllä ymmärrä sitä vesipullon hintaa muuallakaan Linnanmäellä. Hirveätä rahastusta koko paikka.

Käyttäjän Rajasusi kuva
Jouko Siivonen

Ei ravintolaa kukaan perusta siksi, että on siihen varaa. Ei yrittäminen ole sosiaalityötä ja hyväntekeväisyyttä. Toisaalta juuri ravintola-alalla on kilpailu kovinta ja katteet pieni siellä missä on paljon kuluttajia kuten Helsingissä ja muissa suuremmissa kaupungeissa. Jos taas mennään kauas sisämaahan, joutuu tyytymään siihen palveluun ja hintoihin mitä on tarjolla. Ei auta kirjoitella Facebookin kommentteja koska asiakkaalla ei ole valinnanvaraa siinä missä Välimäen asiakkailla on. Erään tutkimuksen mukaan juuri Suomessa ravintola-alojen alimmat palkat ovat korkeampia kuin vaikkapa Saksassa. Ne plus raaka-aineiden hinnat ja korkeat liikehuoneistojen käyttökustannukset (vuokrat) tekee kahvikupin ja vesilasin kalliimaksi kuin muualla.
Toki ovelalla hinnoittelulla voi saada asiakkaan huijattua hyvälle mielellä. Tuodaan vettä ilmaiseksi ja lisätään sitten kustannus sen burgerin hintaan.

Ossi Väänänen

Tulihan se sieltä, ilmasta lounasta ei ole olemassakaan.
Kyllä se hinnassa on muissakin ravintoloissa.
Ei se vesi ilmaista ole ravintoloillekkaan.

Jaakko Pyykkölä

Hans pyysi "hattu kourassa anteeksi" ja kyseissä kuvassa hänellä on hattu päässä sisällä. Asiakaspalautteet eivät sovi diivailijoiden luonteelle.

Käyttäjän airjuri kuva
Juri Laihonen

Ite en ois ees kuullu koko raflasta, ellei tätä "muka tökerö asiakaspalvelu" markkinointikampanjaa ois keksitty. ;)

Samael Kaarna

Hans Välipihvimäki voisi vaihteeksi vetää julkisesti vaikka Hanskaan.Johan hän juttelee itselleen mainoksissakin.

Nimittäin jätkän kärsää on jo nähty aivan riittävästi siihen nähden, että janatuisen tulisi olla kokki - eli tehdä ruokaa, eikä määkiä pitkin kyliä milloin missäkin linssiluteena. Se on tämä hullujen luotsaama maailma, kun pitää olla elvis ensisijassa.

Ruoka voi olla hyvää, mutta ravintoloita on maailma pullollaan, joissa Hans Välinahkamäestä ei tiedetä hevon meetvurstiakaan ja hyvä niin.

Facebookin zombilammaslaumojen mokellus kannattaa jättää täysin huomiotta yleensä - siellä aikaansa viettävät lähinnä keskimääräiset tuhovoimaisia sekopääpolitiikkoja valitsevat tollikat. Eli eivät edes keskimääräiset.Facebookhorde on pihalla kuin tissiliivit pyykkinarulla.

Heippa. Jos ottaa ohimosta niin ottakoot.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Irtovesi on yleensä perustuotteen hinnassa paitsi laivayhtiöillä jotka myyvät vettä vain pulloissa (hiilihapotonta)
Silloin ei tarvitse selitellä.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset